Logo

Slim omgaan met facilitair gedoe

Ontwikkelvermogen vrij maken door effectief gedoemanagement

Opleidingbeeld
Gedoe en facilitaire dienstverlening is een gouden combinatie. Gedoe ontstaat wanneer dingen niet gaan zoals jij, jouw team of de klant het verwacht. Gedoe goed managen levert heel veel op. Gedoe verbindt namelijk: zelfs zonder het gedoe (direct) inhoudelijk op te lossen wordt de relatie versterkt. In deze praktijkgerichte training vertalen we de basis van gedoemanagement naar de facilitaire operatie op de vloer.

Wat leer je in dit incompany programma?

Hybride of anders werken kan veel gedoe gaan opleveren. Je zult worden uitgedaagd om grenzen te stellen en regels te handhaven, maar ook om nieuwe klantvragen te identificeren. En hoe verhoudt dit zich tot de gastvrijheid die je ook als facilitaire afdeling wilt uitstralen? Dit vraagt veel flexibiliteit en ontwikkelvermogen van medewerkers.


Tijdens de training leer je hoe je gemakkelijk facilitair gedoe kunt managen. Sterker nog: je krijgt een aan/uit-knop voor gedoe. We laten je zien hoe het brein werkt en hoe je het brein op een positieve manier met gedoe om laat gaan en daarmee het ontwikkelvermogen van mensen stimuleert. Dit leidt tot innovaties, gedragsveranderingen en procesoptimalisaties en creëert uiteindelijk een gemotiveerde medewerker omdat deze gedoe niet meer als gedoe ervaart maar als een kans om te ontwikkelen.


‘Het is niet de situatie die gedoe oplevert, maar hoe je de situatie ervaart en er mee omgaat’


Gedoe is goud, voor de facilitair medewerker en de klant. Tenminste, als je dat gedoe goed weet te managen. In deze praktijkgerichte workshop vertalen we de basis van gedoemanagement naar de facilitaire operatie op de vloer.


Dit zijn de resultaten van het incompany programma:

  • Je weet wat gedoe is en herkent het bij jezelf en collega’s
  • Je kunt gemakkelijk gedoe managen en inzetten als verbindende factor
  • Je ben in staat om nieuwe klantvragen te identificeren en verwachtingen richting de klant  te managen
  • Je bent in staat gedoe te vertalen naar een gouden klantrelatie
  • Je kunt gedoe voorspellen, voorkomen en managen waarmee gedoe je juist energie oplevert.

Dit neem je als bagage mee:

  • Je kent de werking van het brein, weet hoe je kunt schakelen tussen het ‘rode’ en ‘groene’ brein, en hoe je het ontwikkelvermogen van medewerkers stimuleert
  • Je wordt een gemotiveerde medewerker doordat je gedoe als een kans gaat zien op ontwikkeling voor jezelf en de organisatie
  • Gedoe als kans op het verbeteren van de gastvrijheidsbeleving van het facilitaire team.

 

 

Voor wie is dit incompany programma? 

Dit programma is geschikt voor leidinggevenden én medewerkers van het facilitaire team:

  • Facilitaire managers
  • Facilitair medewerkers
  • Hoofden bedrijfsvoering
  • Facilitaire teams

  

Van doen wat we altijd deden naar het vrij maken van je ontwikkelvermogen

Om nieuwe inzichten te kunnen krijgen, die leiden tot gedragsverandering en vernieuwing, moet ons brein daarvoor openstaan. Vrij van de dagelijkse impulsen die wij als gedoe ervaren. De biologie van ons brein reageert namelijk vrij automatisch en onbewust op deze gedoe-impulsen. Dat noemen wij het rode brein. Dat is niet goed of fout, alleen kan ons brein dan geen nieuwe gedachten krijgen en zich niet ontwikkelen in een nieuwe richting. Oftewel we doen wat we altijd al deden.


Aan de impulsen veranderen we niks. Maar het mooie is dat zodra mensen zich bewust zijn hoe gedoe in hun brein werkt, hun brein ineens in staat is om open te staan om anders met het gedoe om te gaan. Dan komt het ontwikkelvermogen vrij en ben je in staat om gedoe positief in te zetten. Dit noemen we het groene brein.

 

Van gedoe naar blije medewerkers en klanten: het programma

Docent: Sander Jansen

 

 

Mogelijke onderwerpen ochtendprogramma:

  • Gedoe & het brein: hoe werkt het?
  • Hoe herken je gedoe bij jezelf en bij anderen?
  • Hoe manage je gedoe bij jezelf en bij anderen? (inclusief aan/uit-knop)
  • Handhaven en ‘nee zeggen’ zonder gedoe?
  • Hoe kun je gedoe als vertrekpunt gaan zien voor ontwikkeling & innovatie?
  • Hoe voorspel je gedoe en hoe kun je dit preventief managen?

Aan de slag met:

  • Jouw persoonlijke aan/uit-knop inbouwen
  • Het Facilitair gedoe: top 10 van gedoe waar jij, of jouw omgeving, last van heeft.

 

Mogelijke onderwerpen middagprogramma:

  • Case 1: Hoe manage je gedoe in de praktijk?
  • Case 2: Hoe manage je het gedoe van klanten?
  • Case 3: Hoe voorspel je gedoe en hoe manage je dit in de praktijk?
  • Case 4: Hoe geef je grenzen aan zonder gedoe?

 

Sander Jansen

Sprekersfoto
Trainer, coach en inspirator
Sander Jansen traint, coacht en inspireert met een enorme passie voor mindset en het creëren van een gastvrije cultuur. Hij heeft voor een groot aantal opdrachtgevers gastvrijheidsconcepten en culturen ontwikkeld en geïmplementeerd. Sander heeft een tomeloze energie en brengt dit op een aanstekelijke manier over op zijn omgeving. Tijdens trainingen heeft hij oog voor de deelnemers in zijn groep, zorgt hij dat iedereen betrokken is en zich betrokken voelt.

Cedeo

© Sijthoff Media. Auteursrecht voorbehouden.