Live online masterclass - Nudging en framing in gebouwen
Geef gebouwgebruikers ongemerkt een duwtje in de gewenste richting

Overzicht
Live online masterclass - Nudging en framing in gebouwen: in het kort
Wat leert u in deze live online masterclass?
Als regisseur van uw gebouw probeert u klanten en bezoekers op een natuurlijke manier door het gebouw te laten bewegen. Met een doordachte routing, bewegwijzering, aanwijsborden en vriendelijke verzoeken. Maar toch hebben mensen niet altijd het gedrag dat u heeft gepland.
Met nudging en framing met taal, beïnvloedt u onbewust het gedrag. Zo geeft u ongemerkt kleine duwtjes en doen mensen zelf, in volle overtuiging, wat u heeft bedacht. Hoe u dat doet leert u in deze masterclass.
Dit zijn de resultaten van de masterclass:
- U leert, bedenkt en ontwerpt de juiste duwtjes te geven aan de mensen in uw gebouw.
- U weet gebruikers te ‘verleiden’ tot bepaalde keuzes en hun gedrag te veranderen.
- U kunt de onbewuste kant van taal strategischer inzetten om uw instructies eenvoudiger op te volgen.
- U kunt zelf aan de slag met het verbeteren en toepassen van duwtjes.
- U heeft een concreet plan van aanpak voor een door u gekozen praktijksituatie.
Dit neemt u als bagage mee:
- U begrijpt de kracht van nudging en framing en waar dat in uw voordeel kan werken.
- U herkent de situaties waar nudging en framing ontbreekt, of verbeterd kan worden.
- U weet wat de voorwaarden voor een effectief duwtje zijn.
- U weet hoe u met nudging mensen verleidt hun gedrag direct aan te passen.
- U kunt met framing door onbewuste beïnvloeding met taal bewegingsstromen sturen.
Na afloop van de masterclass weet u hoe u veel voorkomende situaties met kleine duwtjes meteen kunt oplossen, zoals:
- De trap gebruiken in plaats van de lift.
- De (juiste) afvalbakken gebruiken in het bedrijfsrestaurant.
- Flexplekken opgeruimd achterlaten.
- Niet-roken voor de ingang van het gebouw.
- Veilig bewegen op het parkeerterrein.
En tekst en beeld kunt u nét even slimmer inzetten als u via een bordje meer tekst en uitleg wilt geven!
Hoe werkt een live online boostcamp?
Net als bij een gewone boostcamp op een fysieke locatie, komt u met de andere deelnemers en de docent op een afgesproken tijden bij elkaar. Ook heeft u dan ruim de gelegenheid om met de docent én de andere deelnemers in gesprek te gaan. Met één groot verschil: u bent virtueel bij elkaar, niet fysiek! En u krijgt wat vaker korte pauzes om even de benen te strekken.
Hiervoor gebruikt F-Academy speciale software. Het enige dat u nodig heeft om deel te nemen, is een computer met een microfoon, toegang tot internet en bij voorkeur een webcam, maar dat is niet strikt noodzakelijk. Er hoeft niets aan uw computer veranderd of geïnstalleerd te worden!
Voor wie is deze live online masterclass?
In deze masterclass leert u hoe u het gedrag van gebruikers en bezoekers van uw gebouw ongemerkt kunt beïnvloeden en in de juiste banen kunt leiden.
In deze situaties is de masterclass zeker voor u geschikt:
- U wilt concrete problemen aanpakken in het gebruik van uw gebouw door bezoekers en gebruikers.
- U ziet kostenbesparingen als u gedrag in uw gebouw zou kunnen ‘omduwen’.
- U staat voor een nieuw project waarvoor u het gedrag van bezoekers en gebruikers van uw gebouw moet beïnvloeden.
- U wilt weten waar nudging en/of framing in uw gebouw kan helpen om gedrag een ‘duwtje’ te geven.
Details
Nudging en framing in de praktijk
Een 'nudge' betekent letterlijk 'duwtje' en kun je gebruiken om mensen onbewust te stimuleren zich op een gewenste manier te gedragen. Hoe werkt nudging in de facilitaire praktijk? En wat kun je met framing? In onderstaande video laten taalstrategen Jolijn Mes en Sarah Gagestein dit zien aan de hand van sprekende voorbeelden.
Beïnvloed gedrag op de werkplek met nudging
Het vergroten van de productiviteit en effectiviteit van medewerkers via de werkomgeving is een grote uitdaging voor veel organisaties. FM vervult hierbij een cruciale rol. Met name op het vlak van gedragsbeïnvloeding valt nog veel winst te behalen: maak kennis met nudging.
Nudging verwijst naar het onbewust beïnvloeden van gedrag van mensen. Door gedragsverandering vanuit de persoon zelf te laten plaatsvinden, wordt verandering niet opgedrongen en daardoor als natuurlijker ervaren. De verandering wordt in kleine stappen genomen en de medewerker krijgt elke keer een klein zetje in de juiste richting. Vanuit de gedragspsychologie is bekend dat mensen onderbewust de bewegingen, houding en manier van spreken van anderen overnemen. Dit spiegelen vindt plaats in allerlei dagelijkse interacties.
Juiste gedrag laten zien
Die wetenschap kan goed ingezet worden in gedragsverandering door FM'ers. Als een bepaalde houding of gedrag gewenst is van medewerkers, dan kunnen facilitair medewerkers daar een waardevolle bijdrage in leveren. Als zij getraind worden in het consequent laten zien van de juiste houding en gedrag, beïnvloeden zij hiermee de andere medewerkers. Stel, u wilt werkomgeving waarin medewerkers op informele wijze met elkaar omgaan en een toegankelijke sfeer heerst. U wilt dat alle medewerkers zichzelf kunnen zijn, waaronder uw hospitality-medewerkers. Het helpt dan niet als bijvoorbeeld beheerders van werkplekbeleving en receptie dat voorbeeld niet uitstralen.
Staand vergaderen stimuleren
Een andere manier om medewerkers te prikken tot zelfopgelegde gedragsverandering is de manier waarop u de werkomgeving inricht (workplace design). Stel, uw organisatie is er één waarin medewerkers van vergadering naar meeting naar overleg gaan; te veel en te lang ineffectief overleggen zorgt ervoor dat de productiviteit daalt. Het introduceren van staand vergaderen kan een goede manier zijn om onbewust het gedrag van de medewerkers te beïnvloeden. Door nudging gaat de efficiëntie van vergaderingen en daarmee de productiviteit omhoog.
Programma
Live online masterclass - Nudging en framing in gebouwen: programma
Docenten: Sarah Gagestein of Jolijn Mes
In deze live online masterclass leert u hoe u het gedrag van gebruikers, bewoners en bezoekers van uw gebouw ongemerkt maar overtuigend kunt beïnvloeden. U geeft ze daarmee een ‘duwtje’ in de richting zoals u dat wenst. En u maakt voor uw eigen praktijksituatie een concreet plan van aanpak.
In het programma zijn vaak korte pauzes opgenomen om even te bewegen, wat te drinken of te eten. Dit is het programma per dagdeel:
09.00 uur - Start dagdeel 1
Aandacht voor:
- Wat is nudging en wat is framing?
- Waarom werkt beïnvloeden soms beter dan uitleggen?
- Wanneer heb je een nudge of frame nodig?
Aan de slag met:
- Frames leren ontwerpen
- Nudges leren ontwerpen
12.00 uur - Afsluiting Programma dagdeel 1
----
09.00 - Start Programma dagdeel 2
Aandacht voor:
- Nudging in uw praktijk
- Rondgang langs de ingezonden praktijksituaties van de deelnemers
Aan de slag met:
- Intervisie
- Wat is het probleem?
- Aanpak van de probleemanalyse
- Wat zijn de oplossingsrichtingen en waarom?
- Persoonlijk plan van aanpak
Afsluitende learnings:
- Do’s & don’ts voor nudging & framing in de praktijk
12.00 uur - Afsluiting Programma dagdeel 2
Locatie
Wij adviseren u om 10-15 minuten voor de start van het webinar in te loggen via de e-mail die u ontvangt na aanmelding.
Sprekers
Sarah Gagestein

Jolijn Mes

Downloads
