Live online boostcamp: Stoppen met facilitair gedoe
Omgaan met klagende klanten en leveranciers

Dag | Startdatum | Locatie | Vervolgdata |
---|---|---|---|
di | 15 juni 2021 | Achter uw eigen computer, Virtual | 16 jun |
di | 16 november 2021 | Achter uw eigen computer, Virtual | 17 nov |
Overzicht
Live online boostcamp - Stoppen met facilitair gedoe: in het kort
Wat leert u in de boostcamp?
Facility draait voor een groot deel om het oplossen van meldingen, incidenten managen en improvisatie om klantwensen te vervullen. Daarnaast heeft facilitair te maken met service-inflatie: de klantvraag wordt steeds uitdagender en de facilitaire organisatie wordt daarmee steeds verder op de proef gesteld.
Veel facilitaire teams ervaren dit spel als gedoe. Het vreet niet alleen energie van de individuele medewerker, het gaat ook ten koste van de sfeer in het team. Uiteindelijk heeft de klant hier last van, waardoor de klant nog kritischer wordt. Dan is het gedoe compleet!
Tijdens de boostcamp leert u hoe u gemakkelijk facilitair gedoe kunt managen. Sterker nog: u krijgt een aan/uit-knop voor gedoe.
Dit zijn de resultaten van de boostcamp:
- U weet wat gedoe is (en hoe u het bij uzelf en collega’s herkent);
- U kunt gemakkelijk gedoe managen (ook handig voor thuis!);
- U kunt uw klanten en leveranciers effectiever en gastvrijer helpen;
- Facilitair gedoe kost u voortaan geen energie meer, maar het levert juist energie op!
Van gedoe naar blije klanten!
Die ene klant die we als echt gedoe ervaren, omdat hij last minute blijft wijzigen of aanvragen. Waarom doet de klant niet gewoon wat we afgesproken hadden? Zodra u deze klant als gedoe gaat ervaren, raakt u in een negatieve spiraal waardoor de oplossing verder weg is dan ooit. Ook deze klant kan voor u een blije klant worden!
Facility gaat naast de ‘harde’ kant (regels, afspraken, procedures) in de eerste plaats om de omgang met mensen, de ‘zachte’ kant. Menselijk gedoe creëert letterlijk een blokkade in het brein en zet de overleefmodus aan. Door inzichten te hebben over hoe het brein werkt (van u, collega’s en klanten), hebt u een stuk minder gedoe.
Hoe werkt een live online boostcamp?
Net als bij een gewone boostcamp op een fysieke locatie, komt u met de andere deelnemers en de docent op een afgesproken tijden bij elkaar. Ook heeft u dan ruim de gelegenheid om met de docent én de andere deelnemers in gesprek te gaan. Met één groot verschil: u bent virtueel bij elkaar, niet fysiek! En u krijgt wat vaker korte pauzes om even de benen te strekken.
Hiervoor gebruikt F-Academy speciale software. Het enige dat u nodig heeft om deel te nemen, is een computer met een microfoon, toegang tot internet en bij voorkeur een webcam, maar dat is niet strikt noodzakelijk. Er hoeft niets aan uw computer veranderd of geïnstalleerd te worden!
Voor wie is deze live online boostcamp?
In de boostcamp leert u facilitair gedoe dat energie slurpt, om te zetten in positieve energie én blije klanten.
De boostcamp is geschikt voor leidinggevenden én medewerkers van het facilitaire team:
- Facilitaire managers
- Facilitair medewerkers
- Hoofden bedrijfsvoering
- Facilitaire teams
De boostcamp is toegankelijk, herkenbaar en fun. Een veel gehoorde reactie: ‘Hier heb ik voor mijn team en zelfs privé baat bij gehad!’
Details
Top 10 van facilitair gedoe
Facility draait voor een groot deel om het oplossen van meldingen, incidenten managen en improvisatie om klantwensen te vervullen. Daarnaast heeft facilitair te maken met service-inflatie: de klantvraag wordt steeds uitdagender en de facilitaire organisatie wordt daarmee steeds verder op de proef gesteld. Wat is de top 10 van facilitair gedoe waar u vrijwel dagelijks mee te maken heeft? En hoe maakt u hier korte metten mee?
Die ene klant die we als echt gedoe ervaren, omdat hij last minute blijft wijzigen. Waarom doet de klant niet gewoon wat we afgesproken hadden? Zodra u deze klant als gedoe gaat ervaren, raakt u in een negatieve spiraal waardoor de oplossing verder weg is dan ooit. Hieronder de top 10 facilitair gedoe volgens deelnemers aan de boostcamp Stoppen met facilitair gedoe van F-Academy:
- Onvrede over het klimaat in de werkomgeving
- Onwennigheid en onbegrip over nieuwe werkconcepten
- Té servicegericht zijn en medewerkers te veel willen pamperen
- Medewerkers die dezelfde vraag (sneaky) neerleggen bij verschillende facility-medewerkers
- Te veel personen in één vergaderruimte
- Verschillen werkwijzen van medewerkers
- Continu willen afwijken van gemaakte afspraken en efficiënt ingerichte processen
- Gebrek aan eigenaarschap bij de klant
- De klant denkt het beter te weten...
- Onterechte urgentie: het moet nu!
Eye-openers
Gedoe verschrompelt je leervermogen
Het stresshormoon cortisol heeft een grote invloed op de hippocampus in de hersenen. Een verhoogde concentratie cortisol kan de werking van cellen verstoren of zelfs beschadigen: het verschrompelen van de hippocampus. Op middellange en lange termijn kan gedoe daarmee je leervermogen chronisch aantasten.
Programma
Het programma voor de live online boostcamp
Docent: Sander Jansen
In de boostcamp leert u om te herkennen wanneer u (on)bewust gedoe heeft. Sterker nog: u krijgt een aan/uit-knop voor gedoe. Zo kunt u voortaan rationeel handelen en het beste resultaat halen voor de klant. Daarnaast bent u zelf nog sneller van het gedoe af!
09.00 uur - Start dagdeel 1
Aandacht voor:
- Gedoe begrijpen
- Hoe werkt het brein?
- Het rode brein: jouw veiligheidsmodus
- Het groene brein: voor alle oplossingen
- De automatische piloot…
Aan de slag met:
- De aan/uit-knop inbouwen
- Het facilitaire gedoe ophalen: top 10 van dingen waar je last van hebt
12.00 uur - Afsluiting Programma dagdeel 1
----
09.00 - Start Programma dagdeel 2
Aan de slag met:
- Case 1: Hoe manage je gedoe in de facilitaire praktijk?
- Case 2: Hoe manage je het gedoe van je klant?
- Case 3: Hoe manage je groepsgedoe?
- Hoe voorkom je gedoe?
12.00 uur - Afsluiting Programma dagdeel 2
Sprekers
Sander Jansen
