Logo

Live online boostcamp: Lean toepassen op facilitaire processen

Verbeter uw processen (ook voor thuiswerkende medewerkers)

Opleidingbeeld
Meldingen en verstoringen oplossen is een belangrijk onderdeel van uw werk. Door Lean te gaan werken kunt u hier - en bij andere facilitaire processen - flinke winst boeken. Lean is een verbetermethodiek waarmee u (facilitaire) processen efficiënter kunt inrichten en daarbij de klant centraal stelt. Nu veel mensen vanuit huis werken is dit nog belangrijker én complexer geworden. In deze live online boostcamp leert u hoe u meer uit Lean kunt halen voor de optimalisatie van al uw processen, van contractbeheer tot servicedesk.

De online boostcamp in het kort

Wat leert u in deze boostcamp?

Lean management ‘doet’ iets met uw organisatie. Uw mensen werken niet taakgericht maar procesgericht en dit geeft hen een heldere gezamenlijke focus en doet een beroep op hun verantwoordelijkheidsgevoel en creativiteit. 

 

Daarnaast wordt Lean ook steeds belangrijker voor het realiseren van strategische agenda’s, zoals groei en innovatie. Bovendien levert Lean niet alleen verbeteringen en innovaties in uw processen, maar ook verbeteringen in de vitaliteit, tevredenheid en passie van uw medewerkers. Tegelijkertijd slagen lang niet alle organisaties erin om het optimaal in te zetten. Hoe kunt u er wél een succes van maken? 

 

Tijdens de live online boostcamp 'Lean toepassen op facilitaire processen' gaat u verdeeld over twee dagdelen Lean aan de slag met het proces 'facilitaire meldingen'. Het geleerde kunt u vervolgens toepassen op al uw facilitaire processen, van contractbeheer tot servicedesk, zowel intern op de werkvloer als voor medewerkers op afstand. 

 

Dit zijn de resultaten van de boostcamp:

  • U leert hoe u Lean management praktisch kunt toepassen op uw eigen FM-processen;
  • U weet hoe u flexibel kunt inspelen op een veranderende klantbehoefte;
  • U weet hoe u verspillingen vindt en tegengaat door onnodige stappen te verwijderen;
  • U leert hoe u procesmatig en ketengericht kunt werken;
  • U leert hoe u efficiënte en effectieve processen neerzet, waardoor u meer kunt bereiken met minder middelen.  

En als bagage neemt u mee: 

  • U weet hoe uw team door slimmer te werken meer kan bereiken en de waarde voor de klant verder kan optimaliseren;
  • U leert hoe u mensen enthousiasmeert om de Lean-filosofie te omarmen;
  • U maakt kennis met verschillende Lean-methodieken en -tools;
  • U weet hoe u structureel veranderingen in de organisatie teweegbrengt;
  • U weet hoe u de resultaten voor langere termijn borgt.

De docenten schenken uitgebreid aandacht aan de praktische invulling van Lean op basis van casuïstiek. Hierdoor ervaart u meteen wat Lean kan betekenen voor de verbetering van de facilitaire processen binnen uw organisatie. 

 

 

Hoe werkt een live online boostcamp?

Net als bij een gewone boostcamp op een fysieke locatie, komt u met de andere deelnemers en de docent op een afgesproken tijden bij elkaar. Ook heeft u dan ruim de gelegenheid om met de docent én de andere deelnemers in gesprek te gaan. Met één groot verschil: u bent virtueel bij elkaar, niet fysiek! En u krijgt wat vaker korte pauzes om even de benen te strekken.

 

Hiervoor gebruikt F-Academy speciale software. Het enige dat u nodig heeft om deel te nemen, is een computer met een microfoon, toegang tot internet en bij voorkeur een webcam, maar dat is niet strikt noodzakelijk. Er hoeft niets aan uw computer veranderd of geïnstalleerd te worden!

 

Een paar dagen voordat de online boostcamp begint, nemen we contact met u op om een proefverbinding te maken met de online software. Zo weet u zeker dat u ongestoord kunt deelnemen aan de live online boostcamp!

 

 

Voor wie is deze boostcamp?

De boostcamp is gericht op facility professionals die bezig zijn of overwegen te starten met het invoeren van Lean management in hun FM-processen.

 

 

 

 

 

Live online boostcamp Lean toepassen in facilitaire processen: programma

Docenten: Jessica van Hees & Francis Leusink-van Milgen

 

Tijdens de live online boostcamp 'Lean toepassen op facilitaire processen' gaat u verdeeld over twee dagdelen Lean aan de slag met het proces 'facilitaire meldingen'. Het geleerde kunt u vervolgens toepassen op al uw facilitaire processen, van contractbeheer tot servicedesk, zowel intern op de werkvloer als voor medewerkers op afstand. 

 

Dit is het programma:

 

09.00 uur - Start dagdeel 1

 

Aandacht voor:

  • Wat is Lean?
  • Succes en falen van ingezette Lean-trajecten uit de praktijk
  • Praktisch leidinggeven met Lean

Introductie in Lean management en tools:

  • Verbeter Kata
  • 5S-methode
  • Brown paper-methode
  • Value Stream Mapping (VSM) of Waardestroom analyse
  • Gemba management
  • Muda (8 soorten verspilling)

12.00 uur – Einde dagdeel 1

 

----

 

09.00 uur - Start dagdeel 2

 

Aan de slag met: 

 

  • Workshop Verbeter Kata
    U gaat aan de slag met het uitvoeren van de Verbeter Kata en het vullen van een Kanban bord. Kanban is een methode om processen te definiëren, managen, en verbeteren. 

 

  • Workshop Lean-tools
    U kiest uit de verschillende Lean-tools de methode waar u mee aan de slag wilt om de eerste verbeteringen te behalen binnen uw eigen facilitaire processen.  

 

  • Troubleshoot-sessie
    Welke belemmeringen moeten worden weggenomen om Lean succesvol te implementeren in uw organisatie? 

 

12.00 uur – Einde dagdeel 2

 

Jessica van Hees

Sprekersfoto
Senior transitiemanager Facilitair en Bedrijfsvoering
Jessica van Hees-Jongman werkt sinds 2012 in de kern van F-Fort, de specialist voor strategische transities vanuit Facilities en Procurement. Zij is momenteel primair actief als Group Facility Manager a.i. bij Action. Zij is onder andere verantwoordelijk voor de Europese facilitaire dienstverlening voor alle distributiecentra en het hoofdkantoor van Action.

Francis Leusink- van Milgen

Sprekersfoto
Adviseur Facilitair Beheer bij de Provincie Flevoland
Francis Leusink- van Milgen is gespecialiseerd in strategische transities binnen Facilitair Management. In 2006 heeft ze als projectleider dienstverlening gewerkt aan de renovatie van het provinciehuis van Overijssel en aan de transitie van het facilitair bedrijf, gericht op het faciliteren van HNW. Als facilitaire adviseur bij Flevoland ligt haar focus op het ondersteunen van slimmer samenwerken en houdt ze zich als contractbeheerder bezig met (BVP-) aanbestedingen, hostmanship. Bij de uitvoering van projecten is Francis altijd op zoek naar de behoefte achter de vraag, om daarmee de facilitaire dienstverlening op een hoger plan te brengen. Francis beschikt over de Orange Belt Lean Six Sigma en heeft uitgebreide ervaring met de inzet van diverse Lean-methodieken om verbeteringen in processen door te voeren en daarmee de toegevoegde waarde voor de klanten te verhogen.

Cedeo

© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.