Logo

FMM Academy is vanaf nu F-Academy

Lean in de facilitaire praktijk

Verbeter uw processen: van contractbeheer tot servicedesk

Opleidingbeeld
Lean is een verbetermethodiek waarmee u (facilitaire) processen efficiënter kunt inrichten en de klantwaarde vergroot. Daarnaast wordt Lean ook steeds belangrijker voor het realiseren van strategische agenda’s, zoals groei en innovatie. Tegelijkertijd slagen maar weinig organisaties erin om het optimaal in te zetten. In dit seminar leert u hoe u meer uit Lean kunt halen voor de optimalisatie van uw facilitaire processen.

Met Lean kunt u uw facilitaire processen effectief en efficiënt inrichten, waarbij de klantbehoefte centraal staat. Dat geldt voor alle FM-processen: van contractbeheer tot aan de servicedesk. Bovendien levert Lean niet alleen verbeteringen en innovaties in uw processen, maar ook verbeteringen in de vitaliteit, tevredenheid en passie van uw medewerkers. Lean management ‘doet’ iets met uw organisatie. Uw mensen werken niet taakgericht maar procesgericht en dit geeft hen een heldere gezamenlijke focus en doet een beroep op hun verantwoordelijkheidsgevoel en creativiteit.

 

Wat kunt u vanuit FM met Lean bereiken?

Tijdens dit interactieve seminar leren de docenten u hoe u als facility professional met Lean kunt werken en wat u er mee kunt bereiken. Zij laten u zien

  • hoe uw team door slimmer te werken meer kan bereiken en de waarde voor de klant verder kan optimaliseren;
  • op welke manier u Lean management kunt toepassen in uw FM-processen;
  • hoe u mensen enthousiasmeert om de Lean filosofie te omarmen;
  • hoe u structureel veranderingen in de organisatie teweeg brengt;
  • hoe u het rendement op de bedrijfsvoering verhoogt met een Lean traject;
  • hoe u de resultaten voor langere termijn borgt.

Naast de theorie schenken de docenten uitgebreid aandacht aan de praktische invulling van Lean op basis van casuïstiek die u zelf kunt inbrengen voorafgaand aan het seminar. FMM Academy werkt bij de uitvoering van dit programma samen met verschillende specialistische docenten, die het programma wisselend voor u verzorgen.

 

Resultaten van het seminar

Na het volgen van dit seminar heeft u geleerd

  • wat de filosofie van Lean management is en wat Lean management betekent in de FM-praktijk; 
  • hoe u Lean management praktisch kunt toepassen in de eigen FM-processen;
  • hoe u flexibel kunt inspelen op een veranderende klantbehoefte;
  • op welke wijze u verspillingen vindt en tegengaat door onnodige stappen te verwijderen;
  • hoe procesmatig en ketengericht kunt werken;
  • hoe u efficiënte en effectieve processen neerzet, waardoor u meer kan bereiken met minder middelen.  

Doelgroep

Het seminar is gericht op FM-professionals die bezig zijn of willen starten met het invoeren van Lean management in hun FM-processen.

 

Deelname

Deelname aan het deze training kost € 590 (excl. btw) per persoon. De prijs is inclusief lunch en documentatiemateriaal.

09.00 uur 

Ontvangst

 

09.30  uur 

Kennismaken en verwachtingen delen op een Lean manier.

 

10.00 uur  

Wat is Lean management?

Met daarin een uitleg over de Lean filosofie en antwoorden op:

  • Waarom Lean helpt uw processen te optimaliseren en klantwaarde te verhogen.
  • Wat Lean doet met uw organisatie.
  • Hoe u de organisatie enthousiasmeert om Lean te gaan omarmen.

12.00 uur

Wat zijn de vraagstukken die leven binnen uw eigen organisatie?

 

12.30 uur 

Lunch

 

13.15 uur 

Lean in de praktijk.

Met daarin aandacht voor continu verbeteren door te werken met:

  • de verbeter Kata;
  • 5S-methode;
  • Brown paper-methode;
  • Value Stream Mapping (VSM) of Waardestroom analyse;
  • Gemba management;
  • Muda (8 soorten verspilling).

14.15 uur

Aan de slag met Lean.

Uw vraagstukken besproken.

 

15.30 uur

Lean verandermanagement en ondersteunend leiderschap

 

16.30 uur 

Afsluiting

 

FMM Academy werkt bij de uitvoering van dit programma samen met verschillende specialistische docenten, die het programma wisselend voor u verzorgen.

Jessica van Hees

Sprekersfoto
Projectmanager /trainer
Jessica van Hees werkt in de kern van F-Fort. Zij is momenteel primair actief als Teammanager Serviceportaal bij de gemeente Hilversum en als implementatiemanager bij Eurocontrol. Zij is onder andere verantwoordelijk voor de transitie naar een regie-organisatie, het inrichten van prestatiecontracten, implementeren van operational excellence. Jessica behoort tot een van de weinige mensen in Nederland met de Master Duurzaam Projectmanagement, waarbij veel aandacht is voor het integreren van verschillende bedrijfsfuncties tot een logisch, consistent geheel. De combinatie van Duurzaam Projectmanagement, een lange leidinggevende ervaring en praktische FM-ervaring, maakt haar een unieke trainer en spreker.

Jiska van Rooijen - de Koning

Sprekersfoto
Facilitair professional
Jiska is een ervaren facilitaire professional die in haar loopbaan veel te maken heeft gehad met contractimplementaties en facilitaire projecten binnen de zorg. Momenteel werkzaam Jiska als Facilitair Manager bij Timon, waar zij verantwoordelijk is voor de transitie naar een regie-organisatie, implementeren van inkoop & contract managent en richting geven aan operational excellence. Jiska is hierbij altijd op zoek naar signalering van verspillingen binnen processen en het leveren van toegevoegde waarde aan de klant. Zij beschikt over Green Belt en Lean Leidinggevende. Zij heeft uitgebreide ervaring met de inzet van Lean methodes om verbeteringen in processen door te voeren en daarmee toegevoegde waarde te realiseren. De combinatie van haar operationele en tactische ervaringen binnen FM maakt haar tot een goede en enthousiaste spreker.

Francis Leusink- van Milgen

Sprekersfoto
Adviseur Facilitair Beheer bij de Provincie Flevoland
Francis Leusink- van Milgen is gespecialiseerd in strategische transities binnen Facilitair Management. In 2006 heeft ze als projectleider dienstverlening gewerkt aan de renovatie van het provinciehuis van Overijssel en aan de transitie van het facilitair bedrijf, gericht op het faciliteren van HNW. Als facilitaire adviseur bij Flevoland ligt haar focus op het ondersteunen van slimmer samenwerken en houdt ze zich als contractbeheerder bezig met (BVP-) aanbestedingen, hostmanship. Bij de uitvoering van projecten is Francis altijd op zoek naar de behoefte achter de vraag, om daarmee de facilitaire dienstverlening op een hoger plan te brengen. Francis beschikt over de Orange Belt Lean Six Sigma en heeft uitgebreide ervaring met de inzet van diverse Lean-methodieken om verbeteringen in processen door te voeren en daarmee de toegevoegde waarde voor de klanten te verhogen.

Downloads


Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.

CEDEO-erkenning

Alle opleidingen hebben een CEDEO-erkenning.
Cedeo
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.
F-Academy gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluiten