Logo

Voorsprong door de Code en Dienstverlening 2.0

Slimmer werken in de facilitaire organisatie

Opleidingbeeld
Door ontwikkelingen als de Code Verantwoordelijk Marktgedrag en Hostmanship staat de mens weer centraal in facilitaire dienstverlening. Zowel leveranciers als opdrachtgevers zien in dat de tevreden medewerker hun belangrijkste partner is bij het leveren van kwaliteit en het doorvoeren van innovatie. Zeker in de huidige tijden van sterke kostenreductie. En ze willen heel terecht ook met dit inzicht aan de slag. Maar hoe?

Tijdens het seminar 'Voorsprong door de Code en Dienstverlening 2.0' laten we u zien hoe uw mensen (meer) het verschil voor u kunnen maken, hoe zij uw dienstverlening op een hoger plan kunnen brengen en een belangrijke rol kunnen spelen bij innovatie.


Innovatiegoeroe Henk Volberda schetst het kader door vanuit strategisch perspectief de principes van innovatief organiseren en de voordelen van slimmer werken toe te lichten.


Vervolgens krijgt u de handvatten om de Code Verantwoordelijk Marktgedrag toe te passen en daarmee te realiseren waarvoor de Code in het leven is geroepen:

  • verbetering van de arbeidsverhoudingen;
  • een hechtere relatie tussen opdrachtgevers, leveranciers en werknemers;
  • een grotere tevredenheid over de kwaliteit van het werk.

Daarna krijgt u met ‘The Next Principle’ een innovatieve methode aangereikt om uw mensen maximaal tot hun recht te laten komen. En op een gestructureerde manier uw dienstverlening op een hoger plan te brengen (Dienstverlening 2.0). Met meer beleving, meer efficiency en doelgerichter.


Dit alles komt samen in de presentatie van de inspirerende Achmea-case, inclusief rondleiding in het splinternieuwe pand van Achmea.


De essentie? Door te investeren in mensen en de manier waarop zij samenwerken, creëert u de randvoorwaarden waarin innovaties en prestatieverbeteringen tot stand kunnen komen. Met als resultaat dat:
- De kwaliteit van arbeid en dus van de facilitaire dienstverlening stijgt.
- De klanttevredenheid stijgt.
- Faalkosten dalen.
- Kosten van toezicht en controle dalen.
- De arbeidsproductiviteit van uw werknemer stijgt.
- U meer rendement uit de samenwerking tussen leverancier en opdrachtgever haalt.

 

Bent u opdrachtgever? Dan moet u deelnemen aan dit seminar, omdat:
u als opdrachtgever ook verantwoordelijk bent voor het welzijn van de medewerkers van de leverancier (MVO). U moet een duidelijke visie hebben over de werkomstandigheden van deze medewerkers. Niet in de laatste plaats om dit mee te kunnen nemen in contractonderhandelingen (PvE). Daarnaast is uit recent onderzoek naar voren gekomen dat een hogere medewerkertevredenheid (= medewerkers leverancier) onlosmakelijk is verbonden met een hogere klanttevredenheid. Het sorteert dus ook direct effect voor uw eigen primaire proces.

 

Bent u leverancier? Dan moet u deelnemen aan dit seminar, omdat:
wat voor de opdrachtgever belangrijk is, ook automatisch belangrijk is voor u. U moet een goed personeelsbeleid hebben, omdat opdrachtgevers hier steeds kritischer op worden en er zelfs het zetten van de handtekening van af laten hangen. En u weet dat tevreden medewerkers zorgen voor een hogere klanttevredenheid, dus dat is een Abc’tje. Maar naast het inspelen op de behoefte van de markt moet u vooral ook goed werkgeverschap hoog in het vaandel hebben. 
 

Doelgroep
Het seminar is bedoeld voor:

  • Facilitaire directeuren
  • Facility Managers
  • Hoofden bedrijfsvoering
  • Medewerkers stafbureau
  • Finance & control medewerkers
  • MVO-functionarissen

Deelname
Deelname aan dit seminar kost € 395,- (excl. btw) per persoon.
Indien u (of uw collega) een abonnement op Facility Management Magazine heeft, ontvangt u € 50 korting op de deelnameprijs. Om aanspraak te kunnen maken op deze korting dient u het abonneenummer te vermelden bij uw aanmelding.

Programma

9.15 – 9.45 uur: Ontvangst met koffie en thee

 

9.45 – 9.50 uur: Inleiding
Dagvoorzitter Andries van Bentum

9.50 – 10.50 uur: Slimmer werken, benut uw medewerkers
Henk Volberda - innovatiegoeroe

Vanuit het gegeven dat de bodem van efficiency is bereikt, neemt Henk Volberda u mee naar de principes van innovatief organiseren, ook wel sociale innovatie genoemd. Hij belicht de voordelen van slimmer werken en geeft de noodzaak aan om FM aan te laten haken bij de grote strategische thema’s van bedrijven. Henk Volberda wordt gezien als een van de belangrijkste internationale management goeroes op het gebied van strategie binnen organisaties.

10.50 – 11.40 uur: Hoe werkt de Code voor u?
Annette van Waning – MVO manager van het jaar / Vebego

De schoonmaakstaking ligt nog vers in het geheugen. De langste staking sinds WO II. Ontstaan vooral door het zeer slecht omgaan met medewerkers, ingegeven door een prijzenoorlog. Binnen de catering en beveiliging is helaas eenzelfde beweging waarneembaar, maar daar kunnen we het tij nog keren. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is daarvoor een belangrijk instrument en kader. Annette van Waning, recent gekozen tot MVO manager van het jaar, laat zien hoe de Code u helpt om het beste uit uw medewerkers te halen.

11.40 – 12.30 uur: The Next Principle – uw dienstverlening naar een hoger plan (2.0)
Nanneke Zelle - Hago

Goede oplossingen voor klanten gaan samen met goede oplossingen voor medewerkers. Dat is het uitgangspunt van The Next Principle. Een innovatieve methode waarmee u er voor zorgt dat uw mensen maximaal tot hun recht komen en zo uw dienstverlening zeer gestructureerd naar een hoger niveau gaat. Met meer beleving, meer efficiency en doelgerichter. Nanneke Zelle van Hago vertelt hoe deze methode – opgebouwd uit 7 principes voor dienstverlening – werkt en laat zien hoe u het met succes in de praktijk brengt en meetbaar maakt.

The Next Principle is tot stand gekomen in een samenwerking tussen gerenommeerde dienstverleners als NS, Chateau Oostwegel, Sodexo, &Samhoud en Hago. De methode wordt gevalideerd door The Service Science Factory van de Universiteit van Maastricht.

12.30 – 13.30 uur: Lunch

13.30 – 14.20 uur: Case - Social return vanuit uw facilitaire organisatie
Wil Bongarts – IBN Facilitair

Social return wordt steeds belangrijker bij de inzet van mensen. Zo past de Rijksoverheid social return toe bij alle aanbestedingen boven het bedrag van € 250.000. En het aantal organisaties dat hiermee aan de slag gaat, stijgt met de dag. En terecht, want het heeft een groot aantal positieve neveneffecten zoals minder uitkeringen en een hogere zelfredzaamheid. Wil Bongarts van IBN Facilitair laat met een zeer inspirerende en hartverwarmende case zien welke mogelijkheden uw facilitaire organisatie heeft om hier direct mee aan de slag te gaan. En op die manier invulling te geven aan het MVO beleid van uw moederorganisatie.

14.20 – 16.00 uur: Case - Achmea en het succes van sociale innovatie 

Het unieke aan Achmea: de invulling van het nieuwe werken, waarbij de inrichting en facilitaire processen tot meer zorg voor de omgeving van bewoners zorgt. De schoonmakers zijn echt onderdeel van de kantoormedewerkers (inclusieve arbeidsrelaties voorkomen wrijving en faalkosten). De invulling van de partnerrelatie tussen Achmea en Hago Next. Deze is gericht op gezamenlijke belangen, en een werkrelatie die vernieuwing stimuleert. Inclusief rondleiding in het prachtige nieuwe pand van Achmea.

16.05 uur: Afsluiting en borrel

Henk W. Volberda

Sprekersfoto
Hoogleraar Strategisch Management en Ondernemingsbeleid
Henk W. Volberda is hoogleraar Strategisch Management en Ondernemingsbeleid en voorzitter van de vakgroep Strategie & Omgeving van de RSM Erasmus University, Erasmus Universiteit Rotterdam. Voor zijn onderzoek op het gebied van organisatorische flexibiliteit en strategische verandering ontving hij de NCD studiebeurs, de ERASM research award, de Onderzoeksprijs van de Erasmus Universiteit, de ERIM Impact Award en de prestigieuze Igor Ansoff Strategic Management Award. In Management Team werd hij genoemd als één van de belangrijkste Nederlandse internationale managementgoeroes.

Annette van Waning

Sprekersfoto
MVO manager van het jaar / CSR manager Vebego
Op het 13de Nationaal Sustainability Congres is Annette van Waning (MVO Manager bij Vebego) verkozen tot ‘MVO Manager van het Jaar 2012’. Milieuvriendelijk opereren in de schoonmaaksector is voor Annette van Waning (Vebego) vanzelfsprekend. Vanuit die basis heeft zij bij Vebego (een familiebedrijf dat zich vooral richt op schoonmaak- en uitzenddiensten) vooral ook de sociale kant van MVO op een unieke wijze vormgegeven. Alle aspecten komen samen in Vebego-dochter Hago NEXT, een nieuw duurzaam schoonmaakconcept waarin alles draait om de schoonmaakmedewerker, duurzame inzetbaarheid en persoonlijke groei van medewerkers, ook aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Van Waning is de daadkrachtige en enthousiaste gangmaker en ambassadeur van deze visie.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.
F-Academy gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluiten