Logo

Inkoop- en Contractmanagement

Over de toegevoegde waarde van het managen van contracten

Opleidingbeeld
Haalt u het uiterste uit uw inkoop- en contractmanagement? Een met zorg uitgevoerd inkoopproces draagt bij aan het behalen van het beste resultaat tegen een zo laag mogelijke prijs. Het belang van goed contract- en leveranciersmanagement wordt absoluut onderkend, maar hoe richt u dat nu zodanig in dat de inspanningen maximaal rendement hebben?

Een succesvol inkooptraject is in grote mate afhankelijk van het vergaren van de juiste kennis. Alleen dan kunnen de keuzes gemaakt worden die leiden tot een slimme manier van inkopen. En als de inkoop eenmaal geregeld is, dan is het de vraag of deze contracten ook optimaal uitgenut worden. Worden de contracten goed beheerd? Is er een goede samenwerking tussen alle betrokken partijen? Hoe managet u uw leveranciers? En weten alle betrokken partijen wat er van hen verwacht wordt?

 

In theorie lijkt het allemaal logisch, maar in de praktijk blijkt het nog niet zo makkelijk te zijn. Ervaringsdeskundige Loek van Beurden neemt u in deze masterclass mee in de wereld van inkoop- en contractmanagement en laten u zien en ervaren wat de valkuilen en succesfactoren zijn.

 

Resultaat van deze masterclass

Tijdens deze masterclass krijgt u inzichten in de manier waarop u in uw eigen organisatie  met contractmanagement om kunt gaan en u mogelijk  leveranciersprestaties verder kunt  verbeteren. Aan het eind van deze masterclass:

  • Heeft u een overzicht van de definities en doelen van inkoop- en contractmanagement;
  • Weet u wat de toegevoegde waarde van inkoop- en contractmanagement is in relatie tot de organisatiedoelstellingen;
  • Kunt u bepalen of u de passende contracten voor uw organisatie heeft;
  • Weet u waar ik op moet letten bij het vaststellen van de SLA’s en KPI’s;
  • Heeft u een overzicht van de samenwerkingsrelaties binnen inkoop- en contractmanagement, kunt u deze herkennen binnen uw eigen organisatie en kunt u de verwachtingen managen;
  • Kunt u op basis van contractbeheer kansen identificeren en creëren en resultaatgerichte contracten opstellen met een duidelijke structuur en wederzijdse prestaties.

Wat levert u dit op?

  • U bent als Facilitair Manager niet meer alleen afspraken aan het controleren en tekortkomingen aan het escaleren. U heeft een goede relatie met de contractanten en deze draagt bij aan de kwaliteit van uw dienstverlening.
  • U heeft financieel rendement door lagere contractkosten, een overzicht van duidelijke afspraken waardoor u makkelijker kunt inspringen op contractwijzigingen, inventarisatie van daadwerkelijk gebruik en kostenbesparingen door heraanbestedingen.
  • U krijgt kwalitatief rendement door betere afspraken over de rolverdeling en de aanpak, efficiëntie door interne duidelijkheid, betere onderhandelingspositie en condities door kennis en verhoging van de interne klanttevredenheid.

Doelgroep

Deze masterclass is gericht op facilitaire professionals in de profit en non-profit sector. Voor functies als senior facilitair manager, beleidsmedewerker, adviseur, projectleider, facilitair contractmanager, facilitair teamleider of manager bedrijfsbureau. Maximaal aantal deelnemers is 15 personen.


Deelname
Deelname aan deze masterclass kost € 590,- (excl. btw) per persoon. De prijs is inclusief lunch en documentatiemateriaal.

 

Incompany
Wilt u samen met collega's deze masterclass volgen, dan kunt u de masterclass incompany laten verzorgen. F-Academy kan ook programma's op maat ontwerpen voor uw organisatie.
Weet u niet zeker of deze masterclass het beste aansluit bij uw leerbehoefte? Onze adviseurs helpen u graag bij het maken van de juiste keuze. Bel voor een gratis telefonisch adviesgesprek 020 - 582 6600 of vraag vrijblijvend informatie aan.

Op een interactieve manier worden de verschillende onderwerpen door Loek van Beurden besproken. Er is alle ruimte om in te spelen op de eigen situatie van de deelnemers.

 

09.00 uur        

Ontvangst

 

09.30 uur

Contractmanagement en professioneel opdrachtgeverschap 

  • Inventarisatie van definities, rollen en stakeholders.
  • Het belang van inkoop- en contractmanagement binnen de organisaties.
  • Wat levert inkoop- en contractmanagement op? Wat is de toegevoegde waarde van contractmanagement?
  • Contactmanagement in relatie tot de organisatiedoelstellingen/kernwaarden.

 

10.30 uur
Koffiepauze

 

10.45 uur
Het organiseren van contractmanagement

  • Hoe bepaalt u de contractstrategie?
  • Het managen van leveranciers en eigen medewerkers en bewustwording van het management.
  • Welke rollen en disciplines kunt u onderscheiden? Waar ligt welke verantwoordelijkheid?
  • Hoe brengt u uw contract compliance in beeld en registreert u de contracten? Het gebruik van contractmanagementsystemen.

 

12.00 uur

lunch

                      

13.00 uur

Het organiseren van contractmanagement - vervolg

 

15.00 uur

Het invullen van contractmanagement en prestatiebewaking

  • Wie is verantwoordelijk voor de prestatiebewaking en hoe wordt daar op gestuurd?
  • Hoe kom je tot de juiste KPI’s? Hoe en door wie worden deze gemeten?
  • Wat is het rendement van inkoop- en contractmanagement?

 

16.30 uur

Afsluiting

Loek van Beurden

Sprekersfoto
Directeur bij Pro10
Loek van Beurden is directeur van Pro10 en Inkoop XL. Pro10 is een persoonlijk, innovatief en resultaatgericht inkoopadviesbureau voor het uitvoeren van complexe aanbestedingen en professionaliseren van de inkooporganisatie. InkoopXL bundelt voor verschillende klanten soortgelijke inkoopuitgaven en zet deze in de markt. Hierdoor ontstaan extra schaalvoordelen en goede inkoopvoorwaarden.

Downloads


Gerelateerde opleidingen

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.

CEDEO-erkenning

Alle opleidingen hebben een CEDEO-erkenning.
Cedeo
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.
F-Academy gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluiten