Logo

Inkoop- en contractmanagement

Over de toegevoegde waarde van het managen van contracten

Opleidingbeeld
Haalt u het uiterste uit uw inkoop- en contractmanagement? Een met zorg uitgevoerd inkoopproces draagt bij aan het behalen van het beste resultaat tegen een zo laag mogelijke prijs. Het belang van goed contract- en leveranciersmanagement wordt absoluut onderkend, maar hoe richt u dat nu zodanig in dat de inspanningen maximaal rendement hebben? Tijdens het seminar 'Inkoop- en contractmanagement' leert u hoe u toegevoegde waarde levert door het effectief managen van contracten.
Datum en locatie: maandag 18 maart 2019 om 09:00, Postillion Hotel Bunnik
Prijs: € 590 excl. 21% btw
Soort: Seminar

Een succesvol inkooptraject is in grote mate afhankelijk van het vergaren van de juiste kennis. Alleen dan kunnen de keuzes gemaakt worden die leiden tot een slimme manier van inkopen. En als de inkoop eenmaal geregeld is, dan is het de vraag of deze contracten ook optimaal uitgenut worden. Worden de contracten goed beheerd? Is er een goede samenwerking tussen alle betrokken partijen? Hoe managet u uw leveranciers? En weten alle betrokken partijen wat er van hen verwacht wordt?

 

In theorie lijkt het allemaal logisch, maar in de praktijk blijkt het nog niet zo makkelijk te zijn. Ervaringsdeskundige Loek van Beurden neemt u in dit seminar mee in de wereld van inkoop- en contractmanagement en laat u zien en ervaren wat de valkuilen en succesfactoren zijn. Tijdens het seminar krijgt u inzichten in de manier waarop u in uw eigen organisatie  met contractmanagement om kunt gaan en u hoe u leveranciersprestaties verder kunt  verbeteren. Op een interactieve manier worden de verschillende onderwerpen door de docent besproken. Er is alle ruimte om in te spelen op de eigen situatie van de deelnemers.

 

Resultaat van dit seminar

Aan het eind van dit seminar:

  • heeft u een overzicht van de definities en doelen van inkoop- en contractmanagement;
  • weet u wat de toegevoegde waarde van inkoop- en contractmanagement is in relatie tot de organisatiedoelstellingen;
  • kunt u bepalen of u de passende contracten voor uw organisatie heeft;
  • weet u waar u op moet letten bij het vaststellen van de SLA’s en KPI’s;
  • heeft u een overzicht van de samenwerkingsrelaties binnen inkoop- en contractmanagement, kunt u deze herkennen binnen uw eigen organisatie en kunt u de verwachtingen managen;
  • kunt u op basis van contractbeheer kansen identificeren en creëren en resultaatgerichte contracten opstellen met een duidelijke structuur en wederzijdse prestaties.

Wat levert u dit op?

  • U bent als Facilitair Manager niet meer alleen afspraken aan het controleren en tekortkomingen aan het escaleren. U heeft een goede relatie met de contractanten en deze draagt bij aan de kwaliteit van uw dienstverlening.
  • U heeft financieel rendement door lagere contractkosten, een overzicht van duidelijke afspraken waardoor u makkelijker kunt inspringen op contractwijzigingen, inventarisatie van daadwerkelijk gebruik en kostenbesparingen door heraanbestedingen.
  • U krijgt kwalitatief rendement door betere afspraken over de rolverdeling en de aanpak, efficiëntie door interne duidelijkheid, betere onderhandelingspositie en condities door kennis en verhoging van de interne klanttevredenheid.

Wilt u de samenwerking met uw leveranciers verbeteren? Overweeg dan deelname aan het seminar 'Professioneel opdrachtgeverschap'

 

Wilt u zich verdiepen in de inrichting van een regieorganisatie? Dan is de masterclass ‘Facilitaire regievoering in de praktijk’ iets voor u. 

 

Doelgroep

Dit seminar is gericht op facilitaire professionals in de profit en non-profit sector. Voor functies als senior facilitair manager, beleidsmedewerker, adviseur, projectleider, facilitair contractmanager, facilitair teamleider of manager bedrijfsbureau. Maximaal aantal deelnemers is 15 personen.


Deelname
Deelname aan dit seminar kost € 590,- (excl. btw) per persoon. De prijs is inclusief lunch en documentatiemateriaal.

 

09.00 uur        

Ontvangst

 

09.30 uur

Contractmanagement en professioneel opdrachtgeverschap 

  • Inventarisatie van definities, rollen en stakeholders.
  • Het belang van inkoop- en contractmanagement binnen de organisaties.
  • Wat levert inkoop- en contractmanagement op? Wat is de toegevoegde waarde van contractmanagement?
  • Contactmanagement in relatie tot de organisatiedoelstellingen/kernwaarden.

 

10.30 uur
Koffiepauze

 

10.45 uur
Het organiseren van contractmanagement

  • Hoe bepaalt u de contractstrategie?
  • Het managen van leveranciers en eigen medewerkers en bewustwording van het management.
  • Welke rollen en disciplines kunt u onderscheiden? Waar ligt welke verantwoordelijkheid?
  • Hoe brengt u uw contract compliance in beeld en registreert u de contracten? Het gebruik van contractmanagementsystemen.

 

12.00 uur

lunch

                      

13.00 uur

Het organiseren van contractmanagement - vervolg

 

15.00 uur

Het invullen van contractmanagement en prestatiebewaking

  • Wie is verantwoordelijk voor de prestatiebewaking en hoe wordt daar op gestuurd?
  • Hoe kom je tot de juiste KPI’s? Hoe en door wie worden deze gemeten?
  • Wat is het rendement van inkoop- en contractmanagement?

 

16.30 uur

Afsluiting

Locatie
Postillion Hotel
Baan van Fectio 1
3981 AJ Bunnik (bereken route)


Plattegrond

Loek van Beurden

Sprekersfoto
Directeur bij Pro10
Loek van Beurden is directeur van Pro10 en Inkoop XL. Pro10 is een persoonlijk, innovatief en resultaatgericht inkoopadviesbureau voor het uitvoeren van complexe aanbestedingen en professionaliseren van de inkooporganisatie. InkoopXL bundelt voor verschillende klanten soortgelijke inkoopuitgaven en zet deze in de markt. Hierdoor ontstaan extra schaalvoordelen en goede inkoopvoorwaarden.

Downloads

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.

CEDEO-erkenning

Alle opleidingen hebben een CEDEO-erkenning.
Cedeo
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.