Facilitaire regievoering in de praktijk
Grip krijgen op een toekomstbestendige facilitaire organisatie

Overzicht
De masterclass Facilitaire Regievoering in de praktijk geeft u inzicht in het behouden en professionaliseren van de toegevoegde waarde van de facilitaire organisatie. U krijgt kennis en inspiratie aangereikt om te achterhalen wat de bottlenecks binnen uw organisatie zijn om de volgende stap te maken. Ook geven de docenten u uitleg over de verschillende vormen van regievoering en hoe regievoering dusdanig te organiseren, dat u een grotere meerwaarde realiseert voor uw organisatie, waardoor vraag en aanbod optimaal op elkaar zijn afgestemd.
Instrumenten en voorbeelden
Daarnaast gaat u aan de slag met de Facilities Insight Tool (FIT). Via dit instrument wordt u uitgedaagd een organisatie analyse uit te voeren, die inzicht geeft in het volwassenheidsniveau van uw organisatie. Met behulp van de resultaten kunt u vervolgens gaan bepalen welke volgende stap juist is voor u en uw organisatie. De masterclass daagt u als deelnemer uit tot interactie met de sprekers en de cursisten onderling. Tevens wordt u gevraagd om uw eigen casuïstiek in te brengen. De masterclass is daarmee optimaal afgestemd op uw eigen situatie en behoeften!
Resultaten
Na afloop van de masterclass heeft u:
- kennis opgedaan over de verschillende modellen van regievoering inclusief de voor- en nadelen per model en de ‘make-or-buy’-afwegingen die een rol spelen bij uw keuze;
- handvatten voor het voeren van effectief accountmanagement, waardoor vraag en aanbod optimaal op elkaar worden afgestemd;
- met behulp van Facilities Insight Tool (FIT) een analyse gemaakt van het volwassenheidsniveau van uw organisatie;
- inzicht in het verschil tussen contract en leveranciersmanagement;
- de ingrediënten verzameld om grip en controle te hebben op de inrichting van een toekomstbestendige facilitaire organisatie.
Doelgroep
De masterclass Facilitaire Regievoering in de praktijk is speciaal ontwikkeld voor facilitair directeuren, facilitair managers, managers bedrijfsvoering, managers shared services centers en CREM-ers die verantwoordelijk zijn en/of direct betrokken zijn het inrichten van een moderne en professionele facilitaire regieorganisatie.
Programma
10.00 uur
Kennismaking en verwachtingen van de masterclass inventariseren.
10:15 uur
Aan de slag met de Facilities Insight Tool (FIT), met o.a. aandacht voor:
- Missie, visie, kernwaarden van de organisatie
- Accountmanagement; wie zijn mijn klanten en hoe kom ik achter hun specifieke behoeften?
- Contractmanagement
- Grip en controle
11.15 uur
Maak een analyse van jouw organisatie en bepaal aan de hand van de FIT-resultaten het volwassenheidsniveau van jouw organisatie.
12.00 uur
Lunch
13.00 uur
De verschillende regie modellen (incl. het maken van de juiste ‘make-or-buy’-afwegingen) en hoe richt ik een toekomstbestendige en passende regieorganisatie in (het verschil tussen contract- en leveranciersmanagement)?
15.00 uur
Pauze
15.30 uur
Hoe houd ik grip en controle op mijn eigen facilitaire organisatie en hoe blijf ik toekomstbestendig?
16.30 uur
Evaluatie van de dag
17.00 uur
Afsluiting
Een half uur voor start van het programma bent u al van harte welkom.
U kunt dan gerust een kopje thee of koffie drinken!
Sprekers
Linda van der Marel

Gonjo Beuken
