Logo

Boostcamp: Lean toepassen op facilitaire processen

Verbeter uw processen en leer de klant centraal stellen

Opleidingbeeld
Meldingen en verstoringen oplossen is een belangrijk onderdeel van uw werk. Door Lean te gaan werken kunt u hier - en bij andere facilitaire processen - flinke winst boeken. Lean is een verbetermethodiek waarmee u (facilitaire) processen efficiënter kunt inrichten en daarbij de klant centraal stelt. In deze boostcamp leert u hoe u meer uit Lean kunt halen voor de optimalisatie van al uw processen, van contractbeheer tot servicedesk.
Datum en locatie: donderdag 5 maart 2020 om 09:00, NBC Nieuwegein
Prijs: € 690 excl. 21% btw
Info: 6 tot 16 deelnemers
Soort: Boostcamp

De boostcamp in het kort

Wat leert u in deze boostcamp?

Lean management ‘doet’ iets met uw organisatie. Uw mensen werken niet taakgericht maar procesgericht en dit geeft hen een heldere gezamenlijke focus en doet een beroep op hun verantwoordelijkheidsgevoel en creativiteit. Daarnaast wordt Lean ook steeds belangrijker voor het realiseren van strategische agenda’s, zoals groei en innovatie. Bovendien levert Lean niet alleen verbeteringen en innovaties in uw processen, maar ook verbeteringen in de vitaliteit, tevredenheid en passie van uw medewerkers. Tegelijkertijd slagen lang niet alle organisaties erin om het optimaal in te zetten. Hoe kunt u er wél een succes van maken?

 

Tijdens de boostcamp 'Lean toepassen op facilitaire processen' gaat u Lean aan de slag met het proces 'facilitaire meldingen'. Dit gebeurt in groepjes, waarbij u Lean-methodieken en -tools praktisch leert gebruiken. Het geleerde kunt u vervolgens toepassen op al uw facilitaire processen, van contractbeheer tot servicedesk.

 

Dit zijn de resultaten van de boostcamp:

  • U leert hoe u Lean management praktisch kunt toepassen op uw eigen FM-processen;
  • U weet hoe u flexibel kunt inspelen op een veranderende klantbehoefte;
  • U weet hoe u verspillingen vindt en tegengaat door onnodige stappen te verwijderen;
  • U leert hoe u procesmatig en ketengericht kunt werken;
  • U leert hoe u efficiënte en effectieve processen neerzet, waardoor u meer kunt bereiken met minder middelen.  

En als bagage neemt u mee: 

  • U weet hoe uw team door slimmer te werken meer kan bereiken en de waarde voor de klant verder kan optimaliseren;
  • U leert hoe u mensen enthousiasmeert om de Lean-filosofie te omarmen;
  • U weet hoe u structureel veranderingen in de organisatie teweegbrengt;
  • U weet hoe u de resultaten voor langere termijn borgt.

De docenten schenken uitgebreid aandacht aan de praktische invulling van Lean op basis van casuïstiek. In deze boostcamp gaat u in groepjes ook zelf aan de slag met Lean-methodieken en -tools. Hierdoor ervaart u meteen wat Lean kan betekenen voor de verbetering van de facilitaire processen binnen uw organisatie.

 

 

Voor wie is deze boostcamp?

De boostcamp is gericht op facility professionals die bezig zijn of overwegen te starten met het invoeren van Lean management in hun FM-processen.

 

 

Boostcamp Lean toepassen in facilitaire processen: programma


Docenten: Jessica van Hees & Francis Leusink-van Milgen

 

Tijdens de boostcamp 'Lean toepassen op facilitaire processen' gaat u Lean aan de slag met het proces 'facilitaire meldingen'. Dit gebeurt in groepjes, waarbij u Lean-methodieken en -tools praktisch leert gebruiken. Het geleerde kunt u vervolgens toepassen op al uw facilitaire processen, van contractbeheer tot servicedesk.

 

Dit is het programma:

 

09.00 uur - Ontvangst

 

09.30 uur  - Start van het ochtendprogramma 


Aandacht voor:

  • Wat is Lean?
  • Succes en falen van ingezette Lean-trajecten uit de praktijk
  • Praktisch leidinggeven met Lean

Introductie in Lean management en tools:

  • Verbeter Kata
  • 5S-methode
  • Brown paper-methode
  • Value Stream Mapping (VSM) of Waardestroom analyse
  • Gemba management
  • Muda (8 soorten verspilling)

 

13.15 uur  - Start van het middagprogramma 


Aan de slag met: 

  • Workshop Verbeter Kata
    U gaat aan de slag met het uitvoeren van de Verbeter Kata en het vullen van een Kanban bord. Kanban is een methode om processen te definiëren, managen, en verbeteren. 
  • Workshop Lean-tools
    U kiest uit de verschillende Lean-tools de methode waar u mee aan de slag wilt om de eerste verbeteringen te behalen binnen uw eigen facilitaire processen. Hierbij werkt u in groepjes samen, waarna de resultaten plenair worden besproken. 
  • Troubleshoot-sessie
    Welke belemmeringen moeten worden weggenomen om Lean succesvol te implementeren in uw organisatie? 

 

16.30 uur - Afsluiting

Locatie
NBC
Blokhoeve 1
3438 LC Nieuwegein (bereken route)


Plattegrond

Jessica van Hees

Sprekersfoto
Projectmanager /trainer
Jessica van Hees werkt in de kern van F-Fort. Zij is momenteel primair actief als Teammanager Serviceportaal bij de gemeente Hilversum en als implementatiemanager bij Eurocontrol. Zij is onder andere verantwoordelijk voor de transitie naar een regie-organisatie, het inrichten van prestatiecontracten, implementeren van operational excellence. Jessica behoort tot een van de weinige mensen in Nederland met de Master Duurzaam Projectmanagement, waarbij veel aandacht is voor het integreren van verschillende bedrijfsfuncties tot een logisch, consistent geheel. De combinatie van Duurzaam Projectmanagement, een lange leidinggevende ervaring en praktische FM-ervaring, maakt haar een unieke trainer en spreker.

Francis Leusink- van Milgen

Sprekersfoto
Adviseur Facilitair Beheer bij de Provincie Flevoland
Francis Leusink- van Milgen is gespecialiseerd in strategische transities binnen Facilitair Management. In 2006 heeft ze als projectleider dienstverlening gewerkt aan de renovatie van het provinciehuis van Overijssel en aan de transitie van het facilitair bedrijf, gericht op het faciliteren van HNW. Als facilitaire adviseur bij Flevoland ligt haar focus op het ondersteunen van slimmer samenwerken en houdt ze zich als contractbeheerder bezig met (BVP-) aanbestedingen, hostmanship. Bij de uitvoering van projecten is Francis altijd op zoek naar de behoefte achter de vraag, om daarmee de facilitaire dienstverlening op een hoger plan te brengen. Francis beschikt over de Orange Belt Lean Six Sigma en heeft uitgebreide ervaring met de inzet van diverse Lean-methodieken om verbeteringen in processen door te voeren en daarmee de toegevoegde waarde voor de klanten te verhogen.

Downloads


Cedeo

Blijf op de hoogte

Schrijf u in voor de nieuwsbrief.
© MindCampus b.v. Auteursrecht voorbehouden.